Een merk is veel meer dan wat in het schap staat, de dienst die je afneemt of wat je online kunt bestellen. Een merk is in de meeste gevallen ook een werkgever. En als werkgever sta je ergens voor dat verder gaat dan arbeidsvoorwaarden, salaris of de leaseauto. Employer branding vertelt over je merk als werkgever en tracht een onderscheidende voorkeurspositie te creëren in de hoofden van (potentiële) medewerkers en beïnvloeders. Het doel van employer branding is het aantrekken én behouden van de juiste medewerkers.
Employer branding betekent lange termijn denken. Denk dus niet dat dat alleen maar nuttig of nodig is als je in een krappe arbeidsmarkt moet vissen. Ook als het aanbod groot is, wil je nog steeds de beste kandidaten werven, toch? Employer branding is dus de manier om de juiste mensen aan te trekken - en te behouden. Hoe beter je laat zien wat jou interessant maakt als werkgever, des te makkelijker trek je de juiste mensen aan. Het positieve neveneffect is dat huidige medewerkers trotser en gemotiveerder zijn. Het draait dan ook niet alleen om het communiceren van hoe fantastisch je bent als werkgever, je moet het vooral ook echt zijn. Voor de huidige en toekomstige medewerkers.