Terwijl marketing een aanpak is gericht op conversie, zorgt branding ervoor dat er gebouwd wordt aan de ‘merk-klant liefde’. En hoe gek het ook klinkt in de oren van menig marketeer: branding zou eigenlijk niet veel hoeven te kosten*, terwijl elk nieuw marketing offensief je handenvol geld kan kosten.
Marketing kan op korte termijn de verkoop misschien enorm laten boomen, maar kan dit meestal niet op lange termijn volhouden vanwege allerlei omstandigheden. Omstandigheden zoals seizoen, andere aanbieders met gelijkwaardige of vergelijkbare producten, andere campagnes die jouw campagne overschaduwen en nog veel meer dingen die op het grillige pad van de marketeer kunnen komen.
Branding is dan de enige consistente factor. En slimme, goede branding kan daarmee dus je marketingkosten verlagen. Dat klinkt als een win-win. En dat is het ook, want met branding werk je continu aan het behouden en uitbouwen van de merk-klant relatie. En als die eenmaal staat, dan kunnen je marketing inspanningen omlaag, want mensen komen van zelf sneller terug bij je merk.
Jeff Bezos zei het ooit mooi:
En dat is precies wat branding kan betekenen; jouw merk, product of dienst ‘remarkable’ maken.
Dat wil je toch? Niet dan?
De meeste bedrijven zijn vaak niet zo happig op het woordje branding. Want het levert ze niet per se iets op, in ieder geval niet direct. Dus verhalen over dat branding een ‘marathon is’ en ‘geduld vraagt’; ze krijgen er instant rode bulten van. Ze willen conversie (grrr) en dus snel dingen verkopen via een marketing burst. En dan weer opnieuw snel dingen verkopen in de volgende marketing burst. En dan kom jij als bureau aankakken met je ‘branding’. Jakkie.
Maar het tegendeel is waar: het levert je meer op dan je denkt. Het gaat verder dan alleen het verlagen van marketingkosten. Als je in een vroeg stadium investeert in branding en de juiste 'merk-markt' fit opbouwt kan dit je merk helpen op een manier die misschien niet per se gerelateerd is aan het product of de dienst, maar juist aan jouw merk. Daardoor verankert jouw merk zich in de hoofden en harten van je doelgroep. Simpel gezegd; als ze jouw merk horen, dan klinkt dat als een goed gestemde klok. Of zoals dat in het Engels zo mooi gezegd wordt: ‘it resonates’. Het raakt een emotionele snaar en dat wil je als merk. En dat zet zich uiteindelijk weer om in omzet.
Die investering, om je merk in het hoofd van de doelgroep te verankeren, is goud waard**. En ja, dat kost ook tijd, ook geld en ook geduld. Maar het levert je goud op. Als je branding constant onderdeel laat zijn van alles wat je doet voor je merk, product of dienst, dan gaat die investering in marketing omlaag. Er is dan simpelweg minder korte-termijn-marketing-euro nodig om de broodnodige conversie te halen. Mooie bijzaak daarvan is dat je wat vaker achterover kunt leunen, in plaats van constant alle metrics van je marketingcampagne in de gaten houden.
* Als je die eenmaal goed hebt staan (die sterretjes met uitzonderingen ook altijd…).
** Vele anderen gingen je al voor.